Thursday, September 08, 2011

impian part-timer perampok (khas buat din!)

sahabat karib ku dari hulu ingin mudik ke muara kerana ada perkabaran yang kapal bakal berlabuh pada tanggal yang ditetapkan olehku..
seperti yang diketahui, rezeki berlabuh, pastilah ada pelbagai penghasilan yang boleh dirampok bersama.

aku pula telah pun meninggalkan anak dan isteri di muara(berbeza) untuk merampok kapal yang diperkhabarkan tiba.

hari yang sepatutnya kapal berlabuh, bayang sampan pun tak kelihatan.
pada angin yang lalu aku ujarkan agar rakan aku tidak mudik dahulu biarlah
aku seorang menunggu durian yang tak jatuh.
dalam fasa penantian, bekal makanan semakin menyusut rakan aku menegaskan yang dia terpaksa melakukan kerja-kerja kampung semula sementelah kapal tiba. aku yang memang di muara boleh saja membasuh jeti, merampok jong mahupun memeras ugut pendatang pashtun.

apapun, aku masih berhasrat agar aku dan beliau mampu berganding bahu untuk merampok kapal hinggalah ke tahap bahtera semula seperti masa lalu!..
biar kata pedagang Cina Wong Kar Wai atas kapalnya yang bernama Dalam Mood Untuk Bercinta - "zaman itu telah berlalu" tapi aku dan beliau statik..tak terhenjak dek gejolak perubahan...
doakan agar kapal itu cepat berlabuh!

No comments: