Wednesday, October 26, 2011

deepavali...1 malaysia...(cacamarba)

aku menulis ini setelah marah akan bunyi mercun yang mengejutkan aku dari tidur.11.00pagi 26/10/2011

di malaysia...deepavali@pesta cahaya juga kini di sambut dengan pesta bunyi(hingar+bingit).tahniah..malaysia boleh!

fantasiku adalah untuk aku memparangi individu yang membakar mercun di blok rumah sewa pangsaku.(adib terjaga dari tidur..aku terjaga dari tidur..)

tapi andai aku sahaja yang memikirkan sebab dan akibat...individu lain tidak turut sama memikirkan sebab dan akibat...aku seperti biasa akan jatuh kepada status si mangsa..

sepatutnya agama dan perayaan kegamaan bakal merapatkan ukwah sesama manusia..tapi bilamana keriangan menyambut tanpa mempedulikan individu lain..pastinya TUHAN akan malu jika DIA memiliki emosi lantaranya sikap RIANG penyembahnya tidak mempedulikan insan lain..

p/s- agama tak menyuruh kita penting diri sendiri..tapi manusialah yang menyalah gunakan agama untuk kesenangan..
kajian kes penghujahan..solat jumaat..insan yang pergi mengadap tuhan tapi membiarkan kereta miliknya parking dan menyebabkan penganut agama lain dan juga penganut agama yang sama yang tak berjemaah bersama di hari berkenaan menyedekahkan sebakul penuh sumpahan dan kata makian buat sang penyebab kesesakan..
....
sila pahamkan konteks isu..!!
aku tak marah tuhan...aku marah penyembah tuhan yang pergi menyembah tapi di hati tak pernah terlintas masalah2 individu lain..
di sini saya cuba menegaskan pastinya bukan itu konteks kesan kekusyukan yang Tuhan inginkan tatkala mensyariatkan diri-Nya disembah.

pencerahan bersama keraian deepavali..
-kepulangan RAMA setelah 14 tahun jalani vanvas dalam hutan
-Narakasura yang dibunuh oleh Sathyabhama..isteri krishna..
-hari terakhir pesta menuai..
banyak lagi..boleh rujuk saudara Google..
dalam proses eksplorasi ini..akan bertemu perbendaharaan kata melayu yang dipinjam daripada bahasa sanskrit yang maha indah..umpamanya syurga loka/neraka/..dll

mari memahami kefahaman..

No comments: