Wednesday, July 01, 2015

Lelaki itu, suami dia ni, pak menakan kawan tu...bukan ustaz..(tapi pembikin filem)




(Iklan jap...air jus tok wali...lazat di minum dan yang penting percuma pahala walaupun time minum lupa baca bismillah!)

gambar aja..tidak boleh tekan play!

Rumah terbakar panggil bomba..bomba datang berlumba,lumba! Anak kancil patah kaki..anak kancil pandai menari.. Rumah terbakar panggil bomba..bomba datang berlumba,lumba! Anak kancil patah kaki..anak kancil pandai menari.. Rumah terbakar panggil bomba..bomba datang berlumba,lumba! Anak kancil patah kaki..anak kancil pandai menari..
(footage tak banyak..kami ulang tayang berkali2..)



-Warta Bulan-
Perang berlaku antara tentera Semut Merah dan tentera Bulu Arri..nak rebut takhta yang merupakan bukan bapak mereka punya iaitu Pak Kodak. Dalam pada itu saki baki puak pemisah fentera Filem kadang kala melakukan tembakan rambang entah kemana hala sukar dipastikan..Peluru yang mereka miliki dilaporkan merupakan "buah last" kerana dah tak dikeluarkan peluru seumpama itu di maya persada ini..
(Tapi itu semua kat bulan..kita kat bumi dok dengar aja..tolong sorak sana sini aja)

-Warta Bumi-
(Perang depan mata ada..katakan sahaja tiada..kerana cakap satu doa...jadilah orang positif..selamat beramal!)
Pertengkaran tentera telepon, tentera go pro dan tentera dslr dilaporkan semakin terkawal dan  kadang kala mereka dilaporkan bersama-sama membuat kunjungan ziarah(tangan hulur kata ikhlas..tangkap gambar dan seyum buat muka hensem!) jangan sangka ada agenda tersembunya di sebalik permuafakatan mereka.
sikap prasangka(andaipun ada) hanya wajar kita tanamkan dalam hati dan manakala fizikal tubuh wajar senyum dan angkat jari telunjuk sama sama..tak kisah apa bangsa penyokong tentera manasatupun...(group foto..angkat jari telunjuk ..sambil mulut sebutkan 1(p/s - jangan buat isyarat nak "korek" sudah..)

..Ingat..jangan lawan tentera..tak suka hidup kat bumi.. silalah pindah bulan!

Friday, January 23, 2015

distorsi komunikasi visual - aib (isu Zamani Slam)

ok..saya setuju buka aib orang itu adalah salah;tapi mari kita buka isu ini dari perspektif berbeza.

Berapa ramai klik butang play tengok video Zamani kat youtube(naluri nak meninjau..?)wajarkah kesalahan hanya jatuh pada sang pemuat turun?...

3 hubungan di sini adalah, subjek(zamani) - perakam/pemuat naik - penonton

subjek
perhatikan bahasa tubuh Zamani yang tersipu2 ayu..tanpak senyum sekali dua

perakam
sikit tinggi dari aras mata zamani. dekat dengan zamani(tanda adanya "restu")

penonton
..tanya kan diri kita sejujurnya..
kenang/amati saat dan tatkala membuat pilihan untuk menonton video ini...??
kesan selepas menonton video ini..??
..dan adakah komen2 org lain turut sama mempengaruhi benak anda

...

analisa tajuk-
tajuk tu "belanja"..tajuk juga ejen untuk menyampaikan isu/mesej keseluruhan!
belanja itu sedekah..jauh sangat dah kita ni!

Nantikan penjelasan Zamani sendiri bagi membuktikan takrifan aib kerana dia lebih lama daripada kita berkecimpung dengan alat perakam suara/visual yang mampu memberikan 1001 kesan -suka-duka-teruja-berahi-terharu dll... terhadap keseluruhan massa.


...
Kesimpulan yang ingin saya utarakan di sini adalah..(saya pinjam lensa psikoanalisis)..keterujaan kita(manusia) untuk mendengar keaiban; sambil menafikan keinginan memiliki naluri ini sebagai tindakan mandi bunga..men"taichi"-kan/lempiaskan  hanya kepada seorang individu disebalik kamera dan juga sang pemuat naik...(paradok-kan?)

kuiz-..penyalah gunaan dadah  dikategorikan sebagai Pesakit(ketagih)
Pengedar pula dinobatkan Penjenayah!
mengapa penguasa hukum menangkap pesakit..(hehehehe..nak tegakkan benang basah juga!)
....dan juga kenapa persepsi massa kepada keduanya sama....?

-ayuh "taichi" minda sendiri dan sudah-sudah "taichi" orang!




Wednesday, April 16, 2014

Allegory of the cave - Plato

http://www.youtube.com/watch?v=UQfRdl3GTw4

Perlahan-lahan baru memahami mengapa sinema alternatif tidak akan mudah diterima ramai kerana massa telah lama benar menelan MSG movie dari sinema pertama. Bilamana konsep dan pengertian akan keenakan penceritaan dikarang dan dijaja dengan meriahnya, rasa "enak mutlak" sinema penuh kebeningan spiritual dianggap absurd.

Sapa tahu, mungkin dengan menempek logo halal pada poster filem mampu me"yakin"kan persepsi jualan sesebuah naskhah alternatif selari dengan trend penjualan komoditi masa kini.

Anekdot ini hanyalah sekadar cuba meneruskan kelestarian firasat Joni(saudagar filem) agar membebaskan massa dengan paksaan(wakil human right pasti berang nih!) dari dalam lubang gua biarpun aku sedar massa sedang enak duduk kejung, dan usaha ini besar peratusan bisa diibaratkan umpama mencurah air di daun keladi.