Tuesday, May 25, 2010

(entri menjerit yang tak kedengaran dalam kerongkong berkahak) ...kerja lembu..sapi dapat nama..

tak balik dari malaysia lagi ada rakan(aku tak berapa kenal sangat) ajak aku bekerjasama..
posisi...penolong pengarah..
kerja sebenar sebagai tukang tolong sahaja..
aku tak kisah, maka aku pun buatlah bila dah pulang ke tanahair..
ulang alik ofis dia..pinjam kereta bini aku..

dalam pada itu, aku roger kawan2 lama lain..
sebab aku dah kerja sebulan..sesen pun aku tak pernah dapat...
alhamdulillah..mata kail sangkut pada satu umpan..
aku bertemu beberapa mata di kedai mamak..
dengar prospek kerja..skop kerja..durasi kerja..dari kawan lama aku
Pengurus Produksi (bersama)..sebab sorang lagi tak dapat kasi komitmen 100%

..pengurus produksi..tapi skop kerja macam balaci..
aku tinggalkan kerja yang dah sebulan aku buat..sebab aku lebih selesa kerja dengan orang yang aku kenal hati budi dia..

aku pun mula buat kerja-kerja pre-produksi..
tiba-tiba member lama aku ni pull out sambil bawa lari sejumlah wang produksi..
aku terpinga..macam ni pun ada?..betulke mamat ni kawan aku..??


tapi kerja mesti terus..
aku sambung buat kerja dengan line-up yang aku sama sekali tak tahu warna hati mereka..
aku anggap ini satu adventura..

target sebulan setengah..tapi sasar 100 peratus..
dari aku pre-pro sampai hari akhir shooting (semalam..oh ya aku kerja 24 jam..semalam buat PM, tukang buat air, teknikal crew, runner)..masuk 3 bulan..
aku hanya dapat lihat duit depan mata rm 1500 aja..
kalau kita guna matematik mudah..apa yang aku dapat raih selama ini hanyalah rm 500 sebulan..

nah obat!!..nak kerja produksi sangat..
anehnya dalam kesakitan hidup kena eksploitasi..aku senang..
entahlah..
apapun..aku rasa aku lakukan kerja aku dengan sukses..
biarpun penat jadi "supirman" dalam segala departmen.

rezeki aku tuhan bagi..bukan produser..bukan orang kaya..bukan kawan-kawan..
aku kini yang kat bawah..tak selamanya akan ada kat bawah..biarpun nanti mati aku kat bawah balik...

aku tahu akan kat atas juga suatu hari nanti...
dan bila aku kat atas..
insyaalah, aku cuba tak akan wujudkan kembali virus benci yang aku alami kini kepada crew lain..
malah aku akan sebarkan benih-benih cinta...sejajar dengan matlamat laskar cinta...amin!
 
kata orang...kerja adalah satu ibadah..
walaupun dalam aku buat kerja aku tak tunai ibadah sebenar..
ibadah harus dilakukan dengan rasa penuh ikhlas dan bukannya dalam keterpaksaan..

tak siapa yang paksa aku jadi lembu tak ada tali..
tapi kerna jadi lembu tak ada talilah..aku berkenalan dengan lembu-lembu lain yang turut meragut di padang rumput yang sama...(kami lembu-lembu,hingga kini masih berhubung melalui facebook!)

rasa ralat ku cuma satu..pada pemilik padang rumput yang menghidangkan sajian rumput berupa lalang-lalang yang tak sihat(siap ada rasa racun round-up) kepada kami degan alasan,budget belum approved..
loh..kalau takut berombak..jangan buat rumah tepi pantai..

semalam isnin 24 Mei 2010..tamat sudah pesta meragut rumput pertamaku dengan rasminya..
upacara yang mula tanpa bismillah apatah lagi doa selamat ini,
berakhir tanpa ucapan terima kasihpun daripada pihak pengelola yang berlalu tergesa-gesa ikut pintu depan...
mengantuklah tu kot..biarpun kami juga punya rasa mengantuk macam dia juga...
tak menjadi hal...
aku mewakili lembu-lembu tanpa tali yang akur mengekori...
insyaalah akan menghalalkan keringat kami... hanya sekiranya janji manis yang ditaburi selama ini dipenuhi...

..kahak aku kian pekat...
sebab banyak sangat kunyah tugasan tanpa sebarang songeh..tapi hati menyumpah tu pasti..
...sebolehnya aku cuba tidak melempiaskan kahak aku ke luar daripada bibirku ke muka mana-mana tuan lembu kerna aku adalah warga "satu lembu" yang bertamadun taat berpegang kepada prinsip rukun negara Melembu.

akhirkata..
takziah buat lembu-lembu yang tekorban tanpa sempat baca talqin dan tahniah buat lembu-lembu lain yang sabar sama-sama diperlembukan hingga ke titisan keringat yang terakhir oleh Algojo yang jahat...biarpun kata putus masih samar-samar!!

***halwa telinga penenang hati nestapa yang lebih ampuh dari ganja kali ini ...
hadapi dengan senyuman - dewa

lembu ini akan terus meragut rumput secara free lance kerna inilah sahaja skill tak seberapa yang lembu ini ada..



assalammulaikum!..

1 comment:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.