Sunday, June 28, 2009





Watak
Suami – umur awal 30-an. Bekerja sebagai pengawal keselamatan di sebuah bangunan. Berpangkat rendah. Sayang akan bininya tetapi tidak serius memperlihatkan sayangnya kepada isteri. Sarkastik. Introvert.
Isteri – umur sebaya dengan suami. Surirumah. Bosan terhadap kehidupan surirumahtangga. Peramah. Extrovert.
*mereka berdua sudah berkawan lebih daripada 10 tahun tetapi baru berkahwin hampir 2 tahun. Belum mempunyai anak kerna suami memutuskan untuk merancang. Suami sebenarnya mengelak untuk bila diajukan soalan anak kerana masalah ekonomi .
Ayah – akhir 50an. Hanya menghabiskan masa di sofa menonton tv dan berangan. Bekas seorang pengadil.
Ekstra
Kanak-kanak lelaki (suami tatkala kecil) – 7/8 tahun.
Wanita – 30-an sebagai watak ibu dalam flashback scene.
Jejaka Hippie - lewat 20-an
Sepasang kanak-kanak – 7/8 tahun
Sepasang warga emas yang uzur – 70-an
Sinopsis
Kisah kehidupan harian sepasang suami isteri kelas bawahan yang tinggal bersama-sama bapa sang suami. Masalah kecil timbul bilamana isteri menyuarakan hasrat untuk membela seekor kucing. Suami berkeras tidak bersetuju dengan cadangan tersebut. Mereka mula berbalah. Kisah silam suami kemudian terungkai. Suami akhirnya menghadiahkan isteri seekor kucing jalanan menerusi suatu kejutan yang pelik. Dan isteri akhirnya di takdirkan mengandung.
Genre – drama ringan
Apa yang ingin saya perkatakan?
Berbalah dan bukannya pergaduhan fizikal merupakan suatu yang adakalanya melucukan dalam memelihara rumah tangga. Melucukan di sini bermakna, bagi pihak yang memerhati (penonton) pihak yang mengalami adalah azab.
Apa reaksi yang ingin saya berkongsi dengan para penonton.
Tersenyum riang tatkala movie ini tamat.
Inspiration
Sanak keluarga dan wajah kesayangan hamba.


1. EXT. SMALL ALLEY - DAY
Seorang lelaki berpakaian pengawal keselamatan (Suami), memakai topeng penutup habuk berlalu pergi dari arah kamera. Dia memegang beg plastik supermarket. Kandungan di dalam beg kelihatan bergerak-gerak.
Lelaki berjalan di sebuah lorong melewati:
1 Pasangan warga emas yang uzur sedang bertengkar
2 Pasangan kanak-kanak yang sedang bermain dan tiba-tiba bertengkar.

Beliau tersenyum sendirian. Beliau mendail telefon bimbitnya.

Tajuk…(ZAHIR TAK TERUCAP - working title)
objektif-misteri & humor kecil

2. INT. LIVING ROOM – DAY
Flat kos rendah.
Seorang lelaki tua (Ayah) menonton perlawanan bolasepak di tv sambil makan duduk di sofa.
Wanita (isteri) berpakaian agak elegan berdiri sedikit di bahagian sisi ibarat seorang pelayan restoran. Isteri. sedang menunggu (suami selesai bersiap dan ayah habis makan). Isteri mengajak ayah keluar bersama (tak ikhlas, sekadar bertegur sapa)
Isteri
Betul ke ayah tak nak ikut ni…
Ayah seolah tidak mendengar dan masih memandang tv. Suami muncul dari kamar dan memintas isteri lalu tunggu di depan pintu rumah.
Suami
Hegeh-hegeh apa lagi…?
Isteri terkocoh-kocoh pergi ke arah suami.
Isteri
Tunggu saya basuh pinggan ayah abang dulu jap..(berbisik kepada suami)
Suami
Kami pergi dulu ayah..
objektif –apa sebenarnya?

3. INT. CINEMA THEATRE LOBBY - DAY.
Mereka berdua berdiri di depan 2 poster filem yang besar. Bahasa tubuh memperlihatkan mereka bertengkar kerana masing-masing ingin melihat filem berdasarkan citarasa masing-masing. Isteri ingin menonton filem keluarga. Suami ingin menonton filem aksi. Mereka berlalu. Kamera track ke arah kiri dan maju ke depan menampakkan poster ke-3. Poster PSYCHO FOREVER.
objektif – memperkenalkan masalah utama mereka,
sering bertengkar dan kurang bersependapat

4. INT. SCREENING THEATRE - DAY
Poster bertukar menjadi skrin (footage ini di shoot terlebih dahulu). Mereka sedang memenonton filem seram. Isteri menutup mukanya dengan telapak tangan tapi masih menjeling ke arah skrin (isteri benci filem seram sebenarnya). Ini menyebabkan suami gembira melihat isteri ketakutan. Penumpuan suami tidak di skrin tetapi ke arah isteri kerana dia sedang ingin memeranjatkan isterinya.
Tiba-tiba, suami mencuit pinggang isteri. Isteri terperanjat. Suami gembira.
Saat dia menoleh pada skrin wayang, adegan seram yang begitu memeranjatkan dirinya ditayang menyebabkan dia terkejut besar. Isteri memerhatikan suami terkejut dan membalas senyuman (padan muka)
objektif-memerkenalkan telatah suami yang suka “membuli isteri”

5. EXT. KAWASAN PERMANDANGAN DI BUKIT YANG TINGGI (NAMSAN TOWER) – DAY
Suasana romantis. Banyak mangga yang dikunci di pagar (lambang percintaan termetri). Isteri riang menuju ke suatu sudut. Isteri membelek mangga “kupunyaan mereka”. Suami dengan kurang bermaya mengekori isteri. Mereka berdua berdiri membelakangi kamera.
Kesan peluh dapat kelihatan pada pakaian. Mereka nampak tidak romantik di kawasan yang romantik.

Isteri
Macam dah lama aja kita biarkan hadiah katil bayi tu tak terusik.
Suami berlalu meninggalkan isteri. Isteri daripada gembira merenenung mangga bertukar sedikit muram melihat suami yang berlalu pergi.

objektif-memperlihatkan ada yang tak kena pada mereka

6. EXT. SHOP ALLEY – DAY
Mereka berjalan beriringan sambil berbual.
(balas dialog dari scene sebelumnya)
Suami
Bukannya saya tak mahu..ekonomi kita tak stabil lagi…
Ayah pun masih lagi…sabarla…

Isteri berhenti tanpa disedari suami. Suami berhenti di depan kedai emas. Merenung seketika barangan kemas dalam cermin. Kemudian suami menyedari isteri tertinggal di belakang bertinggung di hadapan suatu kedai. Suami bergerak ke arah isteri. Isteri tersenyum melihat ibu kucing bersama anak kucing dalam cermin kedai. Suami sedar isteri sedang mengidamkan seekor kucing. Suami menoleh dan berlalu pergi. Isteri melihat ke arah suami dan bingkas bangun mengejar si suami.
objektif-memperkenalkan suami tak suka kucing.

7. INT. MAIN BEDROOM – NIGHT
Buaian bayi yang masih berbalut sedikit berhabuk (hadiah perkahwinan dari rakan).
Ruang bilik di sinari lampu tidur di sisi katil.
Suami sedang membaca novel – Zahir (Paulo Coelho). Isteri tiba di katil dengan muka putih (masking) membawa majalah. Isteri menyelak helaian majalah. Isteri terkejut kecil dan gembira. Isteri menunjukkan sesuatu pada suami. Dalam majalah ada terpapar gambar kucing yang comel. Isteri solah meminta suami menghadiahkan kucing.
Suami
Tengoklah saya pikirkan dulu..
Suami menyendeng ke arah isteri dan ketiaknya sengaja ditonyohkan ke muka isteri dalam usaha untuk menutup lampu. Isteri cuba memelihara “masking” mukanya.

(Dalam gelap)

Isteri
Kalau saya ingin berbincang kenapa abang sering mengelak?
Suami
Mana ada..
Jomla tido..esok saya kerja ni…
Isteri
Abang ingat saya duduk rumah…saya tak ada kerja…?
Suami
Dah..dah..jangan gaduh-gaduh…saya sayang awak sangat….
(Long pause..) suami bertukar nada.
Nak awak malam ni boleh?
Isteri
Tengoklah saya pikirkan dulu..
Suami
Belehla….
(Short pause..)
Isteri..
Sori abang, malam ni tak boleh….
Macam dah nak start ada dah ni…
Lagipun saya sayang “masking” saya ni…rugi nanti..
Tapi kalau abang janji belikan saya kucing…saya basuh masking saya sekarang….

Isteri mengadeh dalam gelap kerana suami menyendeng ke arahnya membuka lampu kembali..
(kembali terang)
Suami
Ulang balik apa awak cakap….
Isteri berpura-pura tidur…
Suami menekan suatu butang remote kontrol /main suis…lampu terpadam (impak komidi)
(Dalam gelap) nada suami berubah..romantik…

Suami
gi la basuh muka..saya janji....(merayu)
Isteri
betul abang janji?(exicited)
Suami
ya..abang janji..(nada menipu)
jap..abang pakai kondom jap..(bunyi laci di kuak..)
alamak..dah habis la…
Isteri
Lagi bagus…
objektif-
menerangkan karakter masing-masing di ruangan ruang sebenar mereka
isteri boleh menjadi dominan kerna saat suami ingin bersama, suami perlu merayu.
Isteri pula inginkan rayuan bukan hanya sebelum saat untuk bersama..

8. EXT. INFRONT OF THE OLD HOUSE – DAY
Flash back (sebahagian daripada babak di shoot dalam bentuk slow motion)
Kanak-kanak lelaki (suami ketika kecil) memakai topeng putih penutup habuk sedang bermain dengan seekor kucing. Kedengaran bunyi motor tiba dan membunyikan hon seolah-olah suatu signal. Kedengaran bunyi pintu rumah dihempas dengan kuat Kanak-kanak lelaki beredar ke arah suatu bucu (sembunyi). Suara wanita (ibu) dan bapa bergaduh semakin kuat kedengaran. Bapa menampar ibu membuatkan ibu terpinga seketika. Ibu kemudian memberikan terjahan terbang (flying kick) terhadap bapa. Bapa terlentang. Ibu bergegas ke arah seorang Jejaka Hippie yang menunggu dengan vespa. Bapa bangun dan cuba mengejar. Ibu dan Jejaka Hiippie berlalu. Kanak-kanak kecil masih menintai.
objektif-tanda tanya, trauma atau fiksi?

9. INT. MAIN BEDROOM – NIGHT
Suami terjaga dengan sedikit berpeluh. Dia melihat isteri terbaring dalam posisi yang tidak semenggah. Suami merenung buaian bayi seketika. Suami cuba menggerakkan isterinya. Gagal. Suami bangun dan pergi keluar bilik.
objektif-realiti yang tak indah

10.INT. INFRONT OF FATHER”S ROOM – NIGHT
Kesan lampu dapur ditutup pada pintu bilik bapa. Suami melintasi bilik bapa dan memegang segelas berisi air. Suami datang semula ke bilik bapa dan berdiri di depan pintu bilik bapa. Suami membuka pintu dengan perlahan. Bapa sedang tidur membelakangi pintu. Terdapat jersi pengadil di dalam bingkai kaca tergantung di dinding. Di sebelahnya ada sebuah potret gambar ibu dan bapa. Tetapi cahaya dari celah pintu memotong bahagian ibu menyebabkan bahagian gambar bapa sahaja yang kelihatan. Bapa berpaling ke arah pintu dan ingin berkata sesuatu. Suami melangkah ke bahagian dalam bilik bapa.
objektif-
memperlihatkan hubungan bapa dan anak,
dingin tetapi masih berkomunikasi.

11.INT. SECURITY BOOTH – DAY
Hari di musim panas. Kipas kecil berpusing. Tv kecil menayangkan perlawanan bola sepak.
Suami tidur-tidur ayam di atas kerusi terjaga kerana bersin. Dia kemudian merasa akan sesuatu menyentuh kakinya. Suami meninjau di bahagian bawah. Suami terlompat kecil di kerusi. Suami menguis kucing di bawah meja keluar dari pondok pengawal. Pengadil dalam perlawanan bola sepak melayangkan kad kuning.
Angin kuat bertiup. Kalender (bertanda pangkah pada tarikh hari ini-5/7/2010) dikuak angin angin. Pintu bilik pengawal kembali terkuak. Kucing muncul semula.

Suami berfikir sejenak dan bangun.

(scene ini akan di intercut dengan)
-11 (a) Isteri membeli barangan harian dengan riang di pasar. Isteri bergerak di celah orang ramai umpama pemain bola sepak menggelek. Berhenti di depan kedai mendandan rambut.
-11 (b) Ayah sedang merenung kosong di luar jendela. TV terpasang perlawanan bola sepak. Bapa mendengar bunyi telefon rumah berbunyi. Bapa melihat ke arah telefon.

Suara latar – komentari 2 orang juruacara bolasepak dalam mana serangan sedang berlangsung hingga sebuah pasukan berjaya menjaringkan gol. Selepas pasukan menjaringkan gol. Juruacara masing-masing bertengkar hebat. Siaran tv tergendala.(antara dialog…pengacara mengucapkan tahniah kepada pak ji sung kerana menyambut kelahiran anak ke 2)
objektif-memperlihatkan masing-masing karekter di ruangan mereka sendiri.
12. EXT. SMALL ALLEY – DAY
Seperti scene 1 tetapi posisi kamera berbeza (sedikit kebelakang memperlihatkan tembok di foreground. Kamera crane up dan memperlihatkan aksi yang sama dan berhenti dengan memperlihatkan poster mencari “ole-le” kucing yang hilang di tembok (kucing yang hadir di pondok pengawal).
(tiada dialog kedengaran melainkan kicauan burung di petang yang tenang)
Objektif - perasaan dejavu, dan ganjil kenapa tiada suara.
There is calm before the storm.

13. INT. DINER TABLE – NIGHT
Meja dihidang seperti meraikan hari yang istimewa. Isteri dengan dandanan rambut yang istimewa (rambut seperti model cover majalah scene 7). Pakaian cantik. Suami hanya memakai boxer dan singlet melihat tercengang melihat akan isterinya (pura-pura tercengang). Bapa tersenyum (kali pertama) dan mula makan. Mereka tidak berkata apa. Isteri resah. Tiba-tiba suami seperti tercekik. Isteri menghulurkan air. Suami memberi isyarat mata kepada bapa. Bapa berlalu.
Suami masih meneruskan makan, sambil membebel.
Suami
Kenapa masin sangat ni?
Dah lama kawin pun tak tau masak lagi?
Isteri
Abang..kenapa ni?
Suami
Lagi satu masak banyak-banyak ni..
Awak ingat kita ni orang kaya..?
Makanan cukup untuk satu team bola…
Membazir …
Isteri
Abang..kan hari ni…
Air mata isteri mula bergenang.
Suami
Apa hari apa…?
Yang rambut buat macam ni awak ingat awak ni model?
Cermin muka tu sikit..
Isteri
Abang tak ingat hari ni hari..
Suami
Hari ni hari rabu..kenapa?
Hari jadi bapak awak?(sarkastik)
Isteri mengetap bibir menahan marah. Meletakkan chopstick dengann perlahan. Merenung tepat muka suami. Reaksi suami serba salah kerana menduga isterinya secara berlebihan.isteri. Suami tersentap.
Isteri (marah yang meledak)
Abang ingat saya ni tunggul?….
Boleh di hina semahu hati..
Sudahlah terima kasih pun sama sekali tidak….
Bapa datang dengan memakai jersi pengadil meniupkan wisel dan melayangkan kad merah kepada isteri. reaksi isteri terpinga(mengapa dia yang di persalahkan?). bapa menghulurkan kad kepada isteri. Isteri menyambut sampul tersebut dan mendapati kad merah rupanya adalah suatu sampul kecil.

Jangan marah-marah nanti cepat tua.
Tengok dalam buaian bayi.

Isteri masih terkejut. Suami masih rasa bersalah dan menunggu reaksi isteri seterusnya. Isteri bergerak ke dalam bilik. Bapa duduk semula dan menyambung makan. Isteri keluar dari pintu dengan mengendung kucing. Masih menangis. Suami berterusan serba salah. Reaksi isteri bertukar girang membawa kucing jalanan. Suami kini memakai topeng serkup debu. Isteri cuba mencium pipi suami. Suami mengelak. Mereka mula bertekak semula. Bapa meniupkan wisel (seolah-olah perlawanan tamat). Bapa meneruskan makan semula tanpa perasaan.
Fade out.
Fade in.
Rolling credit….
Di pertengahan rolling credit

13 – (a) Isteri muntah di sinki. Suami berlari anak ke arah isteri muka cemas.

(rolling credit semula..)

13 – (b) Bapa (pakaian kasual) meniup wisel (ke arah kamera) seolah-olah perlawanan bermula melihat ke arah kamera. Track out from MCU to FS. Suami (pakai uniform pengawal+pakai topeng) memegang kucing jalanan (dah gemuk sikit) dan isteri mengandung/dah ada anak. Mereka tersenyum tangkap gambar keluarga di sebuah studio gambar.
Fade out
Fade in

Grafik - Bunyi kucing mengiau (gatal suara manusia) dalam logo seiras MGM yang kini merupakan seekor kucing dan mengenyitkan matanya.

The end…