Monday, January 11, 2010

Tolong jangan bunuh rama-rama..!!


(bukan gambar rama-rama atau nyamuk!)



Kau bunuh rama-rama!
Rama-rama itu kau sangkakan nyamuk.
Rama-rama yang kau sangkakan nyamuk itu berlegar dalam kelambu.
Bengang akan nyamuk membuatkan kau membakar kelambu…

Rama-rama itu terkorban…
Tapi nyamuk tetap ada..
Tetap akan terus menggigit mu..
Kerna perisai mu telah terbakar..

Rama-rama yang lain kadang kala pasti akan muncul..(wallahualam)….
Selagi spesis ini masih bertahan..
Minta tolong perhati dengan teliti..
Tolong jangan kau bunuh rama-rama sekali lagi!

Tuesday, November 17, 2009

jikapun tuhan itu ada, ia tidak akan mengubah apapun..

" orang lain(engkau) itu adalah kematian(kegagalan) yang tersembunyi bagi kemungkinan-kemungkinanku(lulus periksa)..
..............................
jalur fahaman exsistensialisme yang menolak adanya ketentuan Ilahi..
belum ada rezeki awak, kata kau seraya menutup rezekiku tanpa rasa bersalah..
aku maklum, jikalau aku membontoti kau, aku boleh berjaya..aku sedar daripada listrik tubuh yang kau berikan..
masalah utama disini adalah tidak betah bagiku untuk membontoti kau..
faktor citarasa agaknya mungkin..
kau skema baju batik,firasatku..
skema yang lupa bahawa manusia itu sama taraf..
kau berharap agar aku tiup kembang bontotkau..julang namakau tinggi-tinggi..
sememangnya tekak aku rasa mual untuk meluahkan kata basa-basi yang tak aku maknakan dari lidahku..

.........................

kini ku mulai sedar

usaha+ampu = resepi kejayaan yang tak perlu tawakal

tahniah buat kau dewa manusia kerna berjaya menaikkan status diri mu tinggi dari Ilahi dalam percaturan kehidupan orang yang selalu gagal iaitu AKU



epilog
aku serik untuk selamanya gagal, lalu putuskan cita-citaku seterusnya untuk menjadi tuhan dan membalas segala perbuatan mu..
kau tidak tahu aku ini betapa pendendam orangnya...
bila nanti aku jadi tuhan dan ketika itu kau di kitar bawah perjalanan hidupmu..
kau akan mengerti rasa sesak nafas, ketiak berpeluh dan terkebil-kebil memahami keberadaan tatkala di asak sepertimana yang pernah aku rasakan..

............................
tajuk dipetik dari ayat buku Existensialism and Human Emotion (paris 1940)
terjemahan inggeris Bernard Frechtman
terjemahan melayu Dr Fuad Hassan

perenggan pertama ayat dari ayat buku Being And Nothingsess (paris 1942)
terjemahan inggeris Hazel Barnes
terjemahan melayu Dr Fuad Hassan


antologi mari menjadi Dewa lalu membalas kesumat dendam !

(dedikasi buat "Simone de Beauvoir"ku dari Jean Paul Sarte)

Thursday, November 12, 2009

kim Tu Han

perbualan dalam suasana gelap malam di kamar tidur sepasang suami isteri berbangsa Korea malam dingin musim sejuk.

(suami)yobo..awak tahu agama tak?
(isteri)apa tu agama yobo..pendidikan moral saya tahulah, agama saya tak belajar..
(suami)panjang cerita..nantilah saya terangkan..saya mencongak-congak nama anak kita kelak..
(isteri)yobo..budaya kitakan mak bapak yobo yang tentukan nama anak kita..yobo keluarga KIM..nanti anak kita mestilah Kim sesuatu juga..
(suami)itulah pasal..awakkan tahu saya ni avantgarde sikit..saya tak suka ikut budaya..jadi saya terpikir nak namakan anak kita Tuhan.
(isteri)Kim Tu Han..
(suami)Tuhan saja..tak mahu Kim..Kim..
(isteri)makna tuhan saya tak tahulah yobo..tapi saya kadang-kadang ada dengar orang cakap sana sini..yobo tak kisah ke kalau nama keluarga terputus..?
(suami)tak ada masalah...
dan nanti bila kita dah ada Tuhan, dia dah besar sikit..saya ajarkan Tuhan dan yobo agama sikit-sikit..awak nak tak?
(isteri)pendidikan moral tak cukup ke yobo?..nak kena belajar agama juga?..
...suka hati yobolah..sebab hitam kata yobo..hitamlah saya..
..............................
nota kaki
yobo - yang..

dedikasi untuk kak anne yang selamat melahirkan arif 10hb Nov 2009
buat eni..nak namakan anak kita TUHAN?

Tuesday, July 14, 2009

HABIS...

bila saja selesai last shot untuk movie kali ni(semalam)...sepatutnya semua orang yang menjayakan bersama patut gembira...
tapi anehnya perasaan gembira itu hanya terpendam dan tertunda.

ini berikutan tatkala mememulakan penggambaran bagi scene terakhir, kucing yang digunakan terlepas lari dan langsung lesap. semua orang buntu. tetapi berkat kakak produser yang cekap serta merta menggantikan kucing tersebut dengan kucing yang baru(bukan kucing konti).

penggambaran berakhir sekitar 4.30 ptg. dan hujan rintik mulai.
empunya kucing berkelana sendirian menantikan kucing kembali sedangkan krew semua sudah angkat kaki.

saya, produser dan DOP kembali ke lokasi menyertai empunya kucing bagi membantu mencari sang hilang....tetapi gagal...

8.30mlm kami sekali lagi ke lokasi..menanti dan terus terus mengamati tetapi yang didengar hanyalah bunyi rintik hujan dan bukannya ngiau sang hilang.

9.30mlm...balik dan tido...

12.30tgh mlm..DOP menghubungi saya menyatakan kucing telah dijumpai...

maka dengan ini "practical photography" yang melibatkan artis dan kucing telah pun tamat dengan rasminya pada detik sang hilang bertukar sang ada.

rintik semalam masih mencurah..

Sunday, June 28, 2009





Watak
Suami – umur awal 30-an. Bekerja sebagai pengawal keselamatan di sebuah bangunan. Berpangkat rendah. Sayang akan bininya tetapi tidak serius memperlihatkan sayangnya kepada isteri. Sarkastik. Introvert.
Isteri – umur sebaya dengan suami. Surirumah. Bosan terhadap kehidupan surirumahtangga. Peramah. Extrovert.
*mereka berdua sudah berkawan lebih daripada 10 tahun tetapi baru berkahwin hampir 2 tahun. Belum mempunyai anak kerna suami memutuskan untuk merancang. Suami sebenarnya mengelak untuk bila diajukan soalan anak kerana masalah ekonomi .
Ayah – akhir 50an. Hanya menghabiskan masa di sofa menonton tv dan berangan. Bekas seorang pengadil.
Ekstra
Kanak-kanak lelaki (suami tatkala kecil) – 7/8 tahun.
Wanita – 30-an sebagai watak ibu dalam flashback scene.
Jejaka Hippie - lewat 20-an
Sepasang kanak-kanak – 7/8 tahun
Sepasang warga emas yang uzur – 70-an
Sinopsis
Kisah kehidupan harian sepasang suami isteri kelas bawahan yang tinggal bersama-sama bapa sang suami. Masalah kecil timbul bilamana isteri menyuarakan hasrat untuk membela seekor kucing. Suami berkeras tidak bersetuju dengan cadangan tersebut. Mereka mula berbalah. Kisah silam suami kemudian terungkai. Suami akhirnya menghadiahkan isteri seekor kucing jalanan menerusi suatu kejutan yang pelik. Dan isteri akhirnya di takdirkan mengandung.
Genre – drama ringan
Apa yang ingin saya perkatakan?
Berbalah dan bukannya pergaduhan fizikal merupakan suatu yang adakalanya melucukan dalam memelihara rumah tangga. Melucukan di sini bermakna, bagi pihak yang memerhati (penonton) pihak yang mengalami adalah azab.
Apa reaksi yang ingin saya berkongsi dengan para penonton.
Tersenyum riang tatkala movie ini tamat.
Inspiration
Sanak keluarga dan wajah kesayangan hamba.


1. EXT. SMALL ALLEY - DAY
Seorang lelaki berpakaian pengawal keselamatan (Suami), memakai topeng penutup habuk berlalu pergi dari arah kamera. Dia memegang beg plastik supermarket. Kandungan di dalam beg kelihatan bergerak-gerak.
Lelaki berjalan di sebuah lorong melewati:
1 Pasangan warga emas yang uzur sedang bertengkar
2 Pasangan kanak-kanak yang sedang bermain dan tiba-tiba bertengkar.

Beliau tersenyum sendirian. Beliau mendail telefon bimbitnya.

Tajuk…(ZAHIR TAK TERUCAP - working title)
objektif-misteri & humor kecil

2. INT. LIVING ROOM – DAY
Flat kos rendah.
Seorang lelaki tua (Ayah) menonton perlawanan bolasepak di tv sambil makan duduk di sofa.
Wanita (isteri) berpakaian agak elegan berdiri sedikit di bahagian sisi ibarat seorang pelayan restoran. Isteri. sedang menunggu (suami selesai bersiap dan ayah habis makan). Isteri mengajak ayah keluar bersama (tak ikhlas, sekadar bertegur sapa)
Isteri
Betul ke ayah tak nak ikut ni…
Ayah seolah tidak mendengar dan masih memandang tv. Suami muncul dari kamar dan memintas isteri lalu tunggu di depan pintu rumah.
Suami
Hegeh-hegeh apa lagi…?
Isteri terkocoh-kocoh pergi ke arah suami.
Isteri
Tunggu saya basuh pinggan ayah abang dulu jap..(berbisik kepada suami)
Suami
Kami pergi dulu ayah..
objektif –apa sebenarnya?

3. INT. CINEMA THEATRE LOBBY - DAY.
Mereka berdua berdiri di depan 2 poster filem yang besar. Bahasa tubuh memperlihatkan mereka bertengkar kerana masing-masing ingin melihat filem berdasarkan citarasa masing-masing. Isteri ingin menonton filem keluarga. Suami ingin menonton filem aksi. Mereka berlalu. Kamera track ke arah kiri dan maju ke depan menampakkan poster ke-3. Poster PSYCHO FOREVER.
objektif – memperkenalkan masalah utama mereka,
sering bertengkar dan kurang bersependapat

4. INT. SCREENING THEATRE - DAY
Poster bertukar menjadi skrin (footage ini di shoot terlebih dahulu). Mereka sedang memenonton filem seram. Isteri menutup mukanya dengan telapak tangan tapi masih menjeling ke arah skrin (isteri benci filem seram sebenarnya). Ini menyebabkan suami gembira melihat isteri ketakutan. Penumpuan suami tidak di skrin tetapi ke arah isteri kerana dia sedang ingin memeranjatkan isterinya.
Tiba-tiba, suami mencuit pinggang isteri. Isteri terperanjat. Suami gembira.
Saat dia menoleh pada skrin wayang, adegan seram yang begitu memeranjatkan dirinya ditayang menyebabkan dia terkejut besar. Isteri memerhatikan suami terkejut dan membalas senyuman (padan muka)
objektif-memerkenalkan telatah suami yang suka “membuli isteri”

5. EXT. KAWASAN PERMANDANGAN DI BUKIT YANG TINGGI (NAMSAN TOWER) – DAY
Suasana romantis. Banyak mangga yang dikunci di pagar (lambang percintaan termetri). Isteri riang menuju ke suatu sudut. Isteri membelek mangga “kupunyaan mereka”. Suami dengan kurang bermaya mengekori isteri. Mereka berdua berdiri membelakangi kamera.
Kesan peluh dapat kelihatan pada pakaian. Mereka nampak tidak romantik di kawasan yang romantik.

Isteri
Macam dah lama aja kita biarkan hadiah katil bayi tu tak terusik.
Suami berlalu meninggalkan isteri. Isteri daripada gembira merenenung mangga bertukar sedikit muram melihat suami yang berlalu pergi.

objektif-memperlihatkan ada yang tak kena pada mereka

6. EXT. SHOP ALLEY – DAY
Mereka berjalan beriringan sambil berbual.
(balas dialog dari scene sebelumnya)
Suami
Bukannya saya tak mahu..ekonomi kita tak stabil lagi…
Ayah pun masih lagi…sabarla…

Isteri berhenti tanpa disedari suami. Suami berhenti di depan kedai emas. Merenung seketika barangan kemas dalam cermin. Kemudian suami menyedari isteri tertinggal di belakang bertinggung di hadapan suatu kedai. Suami bergerak ke arah isteri. Isteri tersenyum melihat ibu kucing bersama anak kucing dalam cermin kedai. Suami sedar isteri sedang mengidamkan seekor kucing. Suami menoleh dan berlalu pergi. Isteri melihat ke arah suami dan bingkas bangun mengejar si suami.
objektif-memperkenalkan suami tak suka kucing.

7. INT. MAIN BEDROOM – NIGHT
Buaian bayi yang masih berbalut sedikit berhabuk (hadiah perkahwinan dari rakan).
Ruang bilik di sinari lampu tidur di sisi katil.
Suami sedang membaca novel – Zahir (Paulo Coelho). Isteri tiba di katil dengan muka putih (masking) membawa majalah. Isteri menyelak helaian majalah. Isteri terkejut kecil dan gembira. Isteri menunjukkan sesuatu pada suami. Dalam majalah ada terpapar gambar kucing yang comel. Isteri solah meminta suami menghadiahkan kucing.
Suami
Tengoklah saya pikirkan dulu..
Suami menyendeng ke arah isteri dan ketiaknya sengaja ditonyohkan ke muka isteri dalam usaha untuk menutup lampu. Isteri cuba memelihara “masking” mukanya.

(Dalam gelap)

Isteri
Kalau saya ingin berbincang kenapa abang sering mengelak?
Suami
Mana ada..
Jomla tido..esok saya kerja ni…
Isteri
Abang ingat saya duduk rumah…saya tak ada kerja…?
Suami
Dah..dah..jangan gaduh-gaduh…saya sayang awak sangat….
(Long pause..) suami bertukar nada.
Nak awak malam ni boleh?
Isteri
Tengoklah saya pikirkan dulu..
Suami
Belehla….
(Short pause..)
Isteri..
Sori abang, malam ni tak boleh….
Macam dah nak start ada dah ni…
Lagipun saya sayang “masking” saya ni…rugi nanti..
Tapi kalau abang janji belikan saya kucing…saya basuh masking saya sekarang….

Isteri mengadeh dalam gelap kerana suami menyendeng ke arahnya membuka lampu kembali..
(kembali terang)
Suami
Ulang balik apa awak cakap….
Isteri berpura-pura tidur…
Suami menekan suatu butang remote kontrol /main suis…lampu terpadam (impak komidi)
(Dalam gelap) nada suami berubah..romantik…

Suami
gi la basuh muka..saya janji....(merayu)
Isteri
betul abang janji?(exicited)
Suami
ya..abang janji..(nada menipu)
jap..abang pakai kondom jap..(bunyi laci di kuak..)
alamak..dah habis la…
Isteri
Lagi bagus…
objektif-
menerangkan karakter masing-masing di ruangan ruang sebenar mereka
isteri boleh menjadi dominan kerna saat suami ingin bersama, suami perlu merayu.
Isteri pula inginkan rayuan bukan hanya sebelum saat untuk bersama..

8. EXT. INFRONT OF THE OLD HOUSE – DAY
Flash back (sebahagian daripada babak di shoot dalam bentuk slow motion)
Kanak-kanak lelaki (suami ketika kecil) memakai topeng putih penutup habuk sedang bermain dengan seekor kucing. Kedengaran bunyi motor tiba dan membunyikan hon seolah-olah suatu signal. Kedengaran bunyi pintu rumah dihempas dengan kuat Kanak-kanak lelaki beredar ke arah suatu bucu (sembunyi). Suara wanita (ibu) dan bapa bergaduh semakin kuat kedengaran. Bapa menampar ibu membuatkan ibu terpinga seketika. Ibu kemudian memberikan terjahan terbang (flying kick) terhadap bapa. Bapa terlentang. Ibu bergegas ke arah seorang Jejaka Hippie yang menunggu dengan vespa. Bapa bangun dan cuba mengejar. Ibu dan Jejaka Hiippie berlalu. Kanak-kanak kecil masih menintai.
objektif-tanda tanya, trauma atau fiksi?

9. INT. MAIN BEDROOM – NIGHT
Suami terjaga dengan sedikit berpeluh. Dia melihat isteri terbaring dalam posisi yang tidak semenggah. Suami merenung buaian bayi seketika. Suami cuba menggerakkan isterinya. Gagal. Suami bangun dan pergi keluar bilik.
objektif-realiti yang tak indah

10.INT. INFRONT OF FATHER”S ROOM – NIGHT
Kesan lampu dapur ditutup pada pintu bilik bapa. Suami melintasi bilik bapa dan memegang segelas berisi air. Suami datang semula ke bilik bapa dan berdiri di depan pintu bilik bapa. Suami membuka pintu dengan perlahan. Bapa sedang tidur membelakangi pintu. Terdapat jersi pengadil di dalam bingkai kaca tergantung di dinding. Di sebelahnya ada sebuah potret gambar ibu dan bapa. Tetapi cahaya dari celah pintu memotong bahagian ibu menyebabkan bahagian gambar bapa sahaja yang kelihatan. Bapa berpaling ke arah pintu dan ingin berkata sesuatu. Suami melangkah ke bahagian dalam bilik bapa.
objektif-
memperlihatkan hubungan bapa dan anak,
dingin tetapi masih berkomunikasi.

11.INT. SECURITY BOOTH – DAY
Hari di musim panas. Kipas kecil berpusing. Tv kecil menayangkan perlawanan bola sepak.
Suami tidur-tidur ayam di atas kerusi terjaga kerana bersin. Dia kemudian merasa akan sesuatu menyentuh kakinya. Suami meninjau di bahagian bawah. Suami terlompat kecil di kerusi. Suami menguis kucing di bawah meja keluar dari pondok pengawal. Pengadil dalam perlawanan bola sepak melayangkan kad kuning.
Angin kuat bertiup. Kalender (bertanda pangkah pada tarikh hari ini-5/7/2010) dikuak angin angin. Pintu bilik pengawal kembali terkuak. Kucing muncul semula.

Suami berfikir sejenak dan bangun.

(scene ini akan di intercut dengan)
-11 (a) Isteri membeli barangan harian dengan riang di pasar. Isteri bergerak di celah orang ramai umpama pemain bola sepak menggelek. Berhenti di depan kedai mendandan rambut.
-11 (b) Ayah sedang merenung kosong di luar jendela. TV terpasang perlawanan bola sepak. Bapa mendengar bunyi telefon rumah berbunyi. Bapa melihat ke arah telefon.

Suara latar – komentari 2 orang juruacara bolasepak dalam mana serangan sedang berlangsung hingga sebuah pasukan berjaya menjaringkan gol. Selepas pasukan menjaringkan gol. Juruacara masing-masing bertengkar hebat. Siaran tv tergendala.(antara dialog…pengacara mengucapkan tahniah kepada pak ji sung kerana menyambut kelahiran anak ke 2)
objektif-memperlihatkan masing-masing karekter di ruangan mereka sendiri.
12. EXT. SMALL ALLEY – DAY
Seperti scene 1 tetapi posisi kamera berbeza (sedikit kebelakang memperlihatkan tembok di foreground. Kamera crane up dan memperlihatkan aksi yang sama dan berhenti dengan memperlihatkan poster mencari “ole-le” kucing yang hilang di tembok (kucing yang hadir di pondok pengawal).
(tiada dialog kedengaran melainkan kicauan burung di petang yang tenang)
Objektif - perasaan dejavu, dan ganjil kenapa tiada suara.
There is calm before the storm.

13. INT. DINER TABLE – NIGHT
Meja dihidang seperti meraikan hari yang istimewa. Isteri dengan dandanan rambut yang istimewa (rambut seperti model cover majalah scene 7). Pakaian cantik. Suami hanya memakai boxer dan singlet melihat tercengang melihat akan isterinya (pura-pura tercengang). Bapa tersenyum (kali pertama) dan mula makan. Mereka tidak berkata apa. Isteri resah. Tiba-tiba suami seperti tercekik. Isteri menghulurkan air. Suami memberi isyarat mata kepada bapa. Bapa berlalu.
Suami masih meneruskan makan, sambil membebel.
Suami
Kenapa masin sangat ni?
Dah lama kawin pun tak tau masak lagi?
Isteri
Abang..kenapa ni?
Suami
Lagi satu masak banyak-banyak ni..
Awak ingat kita ni orang kaya..?
Makanan cukup untuk satu team bola…
Membazir …
Isteri
Abang..kan hari ni…
Air mata isteri mula bergenang.
Suami
Apa hari apa…?
Yang rambut buat macam ni awak ingat awak ni model?
Cermin muka tu sikit..
Isteri
Abang tak ingat hari ni hari..
Suami
Hari ni hari rabu..kenapa?
Hari jadi bapak awak?(sarkastik)
Isteri mengetap bibir menahan marah. Meletakkan chopstick dengann perlahan. Merenung tepat muka suami. Reaksi suami serba salah kerana menduga isterinya secara berlebihan.isteri. Suami tersentap.
Isteri (marah yang meledak)
Abang ingat saya ni tunggul?….
Boleh di hina semahu hati..
Sudahlah terima kasih pun sama sekali tidak….
Bapa datang dengan memakai jersi pengadil meniupkan wisel dan melayangkan kad merah kepada isteri. reaksi isteri terpinga(mengapa dia yang di persalahkan?). bapa menghulurkan kad kepada isteri. Isteri menyambut sampul tersebut dan mendapati kad merah rupanya adalah suatu sampul kecil.

Jangan marah-marah nanti cepat tua.
Tengok dalam buaian bayi.

Isteri masih terkejut. Suami masih rasa bersalah dan menunggu reaksi isteri seterusnya. Isteri bergerak ke dalam bilik. Bapa duduk semula dan menyambung makan. Isteri keluar dari pintu dengan mengendung kucing. Masih menangis. Suami berterusan serba salah. Reaksi isteri bertukar girang membawa kucing jalanan. Suami kini memakai topeng serkup debu. Isteri cuba mencium pipi suami. Suami mengelak. Mereka mula bertekak semula. Bapa meniupkan wisel (seolah-olah perlawanan tamat). Bapa meneruskan makan semula tanpa perasaan.
Fade out.
Fade in.
Rolling credit….
Di pertengahan rolling credit

13 – (a) Isteri muntah di sinki. Suami berlari anak ke arah isteri muka cemas.

(rolling credit semula..)

13 – (b) Bapa (pakaian kasual) meniup wisel (ke arah kamera) seolah-olah perlawanan bermula melihat ke arah kamera. Track out from MCU to FS. Suami (pakai uniform pengawal+pakai topeng) memegang kucing jalanan (dah gemuk sikit) dan isteri mengandung/dah ada anak. Mereka tersenyum tangkap gambar keluarga di sebuah studio gambar.
Fade out
Fade in

Grafik - Bunyi kucing mengiau (gatal suara manusia) dalam logo seiras MGM yang kini merupakan seekor kucing dan mengenyitkan matanya.

The end…

Wednesday, March 11, 2009

cerita hari ini

zombie and ghost train - mika kaurismaki
Berkisar tentang seorang basist hebat kaki mabuk di Finland yang meninggalkan segala yang dimiliki, akhirnya terdampar menjadi kaki mabuk di Istanbul. Drama kehidupan yang mempunyai elemen road movie dan pengakhiran terbuka.

the actor - mokhsen makhalbaf
Kisah tentang aktor popular di Iran dan bininya yang gila disebabkan terlalu inginkan seorang anak. Bininya memaksa beliau berkahwin dengan seorang wanita peminta sedekah yang pekak dan bisu. Akhirnya diketahui bahawa bini barunya itu hanya berlakon seolah-olah pekak dan bisu kerana kasihan akan bini lamanya.

Wednesday, February 18, 2009

selemah-lemah iman...(katakan TAK NAK)

kenapa aku rasa bersalah bila melaksanakan suatu kerja...?
mungkinkah inilah yang dinamakan was-was?

ceritanya begini...
aku buat job jadi gaffer untuk video dalaman sebuah kompeni rokok terkemuka tanahair(semalam)..
niat video itu bagus kerana bertindak sebagai wadah kritik terhadap pekerja yang melakukan kerja sambil lewa(tak amanah@"mengular") dalam melaksanakan tugasan harian..

tapi yang pasti, niat yang utama bagi suatu kompeni yang menjual barangan pastilah untuk mengejar angka jualan...

ya, aku menghisap rokok..tetapi aku tetap berasa sedikit bersalah untuk turut sama menjadi agen yang tak ditauliah secara rasmi untuk melariskan penjualan rokok...


*adakah aku benar-benar bersalah?
tapi kalau tiada angin masakan dedaun bisa bergetaran...apabila frekuensi getaran daun tinggi dari sepatutnya....luluhlah dedaun dari tangkai sujud menyembah sang bumi tak terkebumi

Tuesday, February 10, 2009

sejarah pasti berulang... (dedikasi buat en. Darul Ridzuan)

"aduh..kepala aku benjol..."rintih katak x
aku melompat-lompat dalam tempurung untuk keluar tapi hujung-hujung kepala aku yang kena..

katak x putus asa,dia berhenti melompat dan cuba berfikir ikhtiar lain untuk keluar..

dalam kesendirian di bawah tempurung..pelbagai persoalan akan keberadaan difikirkannya...antaranya..
apakah tujuan aku di bumi ini..adakah untuk memanggil hujan semata..??

juga antaranya...
kalau aku tak keluar...bagaimana nasib dengan berjuta-juta anak buah katak aku yang tengah berdemonstrasi panggil hujan di seantero belukar?..(lupa nak bagi tahu..katak x adalah ketua pemuda belia insaf di lukahnya)

kalau aku tak keluar...musti aku terlepas untuk menyaksikan filem baru pujaan... sifu dan tonga..(katak x suka filem tempatan..sebab dia sangat sokong produk tempatan...)
baginya..karya tempatan lebih dekat dengan dirinya berbanding karya besar seperti dark night dan the punisher...yang dianggapnya ganas - PG-13

setelah beberapa purnama dalam telengkup tempurung dan hampir dihidrasi
tiba2 tak semena-mena..ada kaki manusia yang gatal menyepak segala macam benda menyepak tempurung tersebut... katak x perlahan-lahan menjengok kepalanya sekeliling sambil tersengih panjang menghidu udara kebebasan..

busuknya udara bebas...
cis..badan aku rupanya...!!

sambil mandi membersihkan dirinya di suatu lopak, tatkala menonyoh ketiaknya yang berdaki...katak x terimbau akan sesuatu..
perjuangan aku satu ini masih tak selesai lagi...
katak x yang sedari kecil saat berudu lagi ingin menempa namanya dalam sejarah...

apa kata aku sematkan namaku sebagai jagoan lompat kijang??(acara lompat katak tak pernah disenaraikan)...
kerna aku mahir melompat...desis hati kecilnya..

katak x mula meregangkan tubuhnya beberapa ketika...dan gostan untuk mengambil lajak...

hati kecil katak x berdetik untuk kali ke dua...
aku dah hensem dan wangi..baru sahaja lepas mandi..nak lompat-lompat lagi??..
tak apalah..kalau busuk balik...aku mandi sekali lagi..cuaca pun mendung..rasa-rasanya kejap lagi hujan turunlah tu...

lagi satu..katak tua-tua bilang...detik fikiran ke dua adalah suara setan...


...petir menyambar dan kilat bersabung...
pasti ini petanda bagus buat ku..inilah masaku..


katak x berlari semahunya(tak laju mana pun) sebelum memulakan lompatan di garisan kuning tepi jalan dan melompat...
katak x mendarat di tengah jalan...ada dua garisan panjang...zasss...

riwayat katak x tamat.. digilis sebuah lori trailer plet siam di jalan beruas-ipoh di kawasan yang tanah dia tak rata sepanjang satu kilometer...

hujan perlahan-lahan menitis mula membasahi bumi...




****arakaian..demikianlah secebis roman tak klasik kisah katak yang selalu sahaja duduk di bawah tempurung...dan juga sering sahaja mati katak..
sejarah mestilah pasti berulang
..!! - sila rujuk kes pergusaran en idris dan en ghazali..sekitar tahun 70-an

Monday, November 10, 2008

impian musim sejuk....

malam dah mutasi menjadi panjang dan siang dah dikompres jadi pendek...
pokok kini separa bogel kerna daun-daun dah menceraikan diri dari sang dahan..
baju makan banyak lapis yang harus dipakai..

duit dalam poket ada sikit..tapi aku masih tetap berhasrat nak balik malaysia...

good luck untuk aku !!


....damba hangat mentari dan...bini!!

Thursday, July 17, 2008

antologi kesal yang tak sudah...

aku sering kesal akan diri aku sendiri, kemudian aku akan membuat tindakan yang membuatkan orang lain kesal terhadap aku juga..
aku nantinya dimarahi kerna membuatkan dirinya merasa kesal terhadapku..
impak yang aku inginkan hanyalah agar dia bersama-sama merasakan kesal terhadapku ...dan bukannya dimarahi..

bonus perasaan yang tak diduga=kena marah...

azamku agar aku dapat meminimakan kekesalan terhadap diriku...
dan melupakan terus yang aku pernah terjumpa(aku terjumpa dan bukannya aku sengaja mencari untuk berjumpa..HIKAYAT DEWI PANCA dan JEJAKA 2)...kerna itu merupakan suatu kekesalan yang tak berkesudahan...disamping penganugerahan bonus perasaan(kena marah) yang berpanjangan bila mana aku memetik dalam bentuk nota kaki kata-kata yang ternah tercipta yang bukannya untukku....

-moga suatu hari akan kau cipta jua suatu "hikayat" untukku..

hidup segan, mati tak mahu..

aku ada suatu obsesi yang membangkitkan rasa seronokku..tapi bila keseronokan itu ingin dikongsi bersama insan tersayang akan menimbulkan kemualan dan padanya, langsung aku mempersoalkan apakah keseronokan aku itu wajar aku kejarkan?
seterusnya timbul pula persoalan dibenakku kenapakah hasrat tuk berkongsi keseronokan bertukar menjadi cerita domba...??
adakah aku tidak sebetulnya mengenalinya...??
apa2 pun, semalamnya kami berkongsi menonton DEBAT bersama-sama...sama-sama berduka tentang perihal Anwar yang kembali ditangkap...


sedang menyelami akan makna bait2 mesra, kisah seronok Dewi Panca dan Jejaka 2 yang nantinya boleh aku sadurkan dalam kisah hidupku...kerna aku ingin kembali mengenalinya...
dalam baju..ada cinta..dan dalam cinta ada...ada kita ada semua
...jauhilah aku dari ke"tiada"an yang senantiasa kurasakan ini...

Wednesday, July 09, 2008

Friday, June 27, 2008

dendangkan lagi seloka keaibanku...!

aku suarakan padanya aku mencari pengalaman, dia mengamok...
aku menilai setiap sudut pengalaman yang telah aku peroleh,dia berterusan hanya memandang sejalur perspektif dengan penuh emosi(aku dituduh pengkhianat)...
aku menjumpai erti cemburu(dia penuh cemburu!) dari pengalaman ku..
tapi cemburu yang mula kurasakan itu bukanlah impak terus dari pengalaman, ianya impak daripada pengalamannya yang membalas pengalamanku...
aku tak sedar yang aku berlaku kejam ke atas dirinya, tapi dirinya kejam ke atasku dalam kesedarannya..
impian bahagia mungkinkah terlaksana...jika..
aku berusaha mendamaikan sengketa dalam pada dirinya berterusan mendendangkan seloka keaibanku..
seterusnya..ingin kunyatakan lagi biarpun dirinya tak akan percaya, tidak akan aku timba lagi pengalaman sedemikian rupa kerna aku kini tahu erti cemburu...

tulus ikhlas
AKU PENIPU BESAR (katanya)


nya - adalah bukan nama sebenar...
aku - adalah watak garapan longgar daripata individu nyata yang ternyata pernah menipu..

Saturday, June 21, 2008





esok balik..
duit tinggal tambang shuttle ke incheon..
takpe..asal ada rokok..

di bawah ini bukan karangan gua..tapi begitu bermakna(awek gua kasi gua, aduh menikam)..maka aku lampirkan di ruangan ini ..



Surat yang tak pernah sampai


Suratmu itu tidak akan pernah terkirim, kerana sebenarnya kamu hanya ingin berbicara pada dirimu sendiri..kamu ingin berdiskusi dengan angin, dengan nyamuk2 yang cari makan, dengan malam, dgn detik jam…tentang dia.

Dia, yg tak pernah kamu mengerti. Dia racun yang membunuhmu perlahan. Dia, yang kamu reka dan kamu cipta.

Sebelah darimu menginginkan agar dia datang, membencimu hingga dia mendekati gila, mentertawakan segala kebodohannya, kekhilafannya utk sampai jatuh hati padamu, menyesalkan magik yang datang secara naluriah setiap kali berjumpa. Akan kamu kirimkan lagi setiap tulisannya, dari mula nota sebaris sampai doa berbait2. Dan, gatallah pipi kerana geli. Bukti bahawa kalian pernah saling tergila2. Semoga ia pergi dan tak pernah menoleh lagi. Hidupmu, hidupnya, pasti akan lebih mudah.

Tapi sebelah dari kamu menginginkan agar dia datang, menjemputmu, mengaminkan kalian, dan utk kesekian kali, jatuh hati lagi, segila2nya, sampai batas gila dan waras pupus dalam kesedaran murni akan Cinta. Kemudian mendamparkan diri kalian di sebuah alam tak di kenali utk membaca ulang semua kalimat, mengenangkan setiap inchi perjalanan, perjuangan, dan ketabahan hati. Betapa sebelah dirimu percaya bahawa setitis air mata pun akan di hitung. Tak ada yang mengalir membazir. Segalanya pasti bermuara di suatu samudera yg tak terbatas, lautan yang bersanding sejajar dengan cakrawala…dan itulah tujuan kalian.

Kalau saja hidup tidak berevolusi, kalau saja sebuah momen dapat selamanya menjadi topik tanpa terganggu, kalau saja kekuatan kosmik mampu kejung di satu titik, maka..tanpa ragu kamu akan memilih satu detik bersamanya utk di abadikan..cukup satu.

Satu detik yang segenap keberadaannya dipersembahkan utk bersamamu, dan bukan dengan ribuan hal lain yg menanti utk dilirikkan pada detik berikutnya. Betapa kamu rela membatu utk itu.

Tapi hidup ini cair. Semesta ini bergerak. Realiti berubah. Seluruh simpul dari kesedaran kita berkembang mekar. Hidup akan mengikis apa saja yang memilih diam, memaksa kita mengikuti arus agungnya yang jujur tapi penuh rahsia. Kamu tidak terkecuali.

Kamu takut.
Kamu takut kerana ingin jujur. Dan kejujuran membuatkan kamu mulai ragu.

Dialah sebahagian terbesar dalam hidupmu, tapi kamu cemas.‘sejarah’ mulai tergantung di atas kepala. Sejarah kalian. Konsep itu menakutkan sekali.

Sejarah memiliki tampuk istimewa dalam hidup manusia, tapi tidak lagi melekat kukuh pada realiti. Sejarah seperti awan yg nampak padat berisi tapi ketika di sentuh menjadi embun lembut.

Senariao perjalanan kalian mengharuskan kamu utk sering menyejarahkannya, merakamkannya, lalu diulang tayang di kepala kamu sebagai Sang kekasih Impian, sang tujuan, sang inspirasi bagi segala mahakarya yang dimuntahkan dek dunia. Sementara dalam setiap detik yang berjalan,kalian musafir yang tersesat di padang. Berjalan dengan kompas masing2. Sesekali kamu bertemu berusaha saling tolenransi atas nama cinta dan perjuangan yang ‘tak boleh di sia2kan’. Kamu sudah membayar terlalu mahal utk perjalanan ini. Kamu pertaruhkan segalanya demi yang kamu rasa benar. Dan mencintainya menjadi kebenaran tertinggi.

Lama baru kamu menyedari bahawa pengalaman merupakan bahagian yg tak boleh dipisahkan dari hubungan yg di ikat oleh seutas perasaan mutual.

Lama bagi kamu utk berani menoleh ke belakang, menghitung, berapa banyakkah pengalaman nyata yang kalian alami bersama?

Sebuah hubungan yg dibiarkan tumbuh tanpa peraturan akan menjadi hantu yg tidak menjejak bumi, menjadi hutang moral, waktu, perasaan serta perkiraan kalkulatif antara dua pihak.

Cinta perlu dipelihara. Bahawa di dalam jatuh bangunnya yang serba mengejutkan, cinta ternyata masih memerlukan mekanisme agar ia mampu bertahan.

Cinta yang sudah dipilih sebaiknya diikutkan pada setiap langkah kaki, melekatkan jemari, dan berjalanlah bergandingan..kerana cinta adalah mengalami…

Cinta tak hanya fikiran dan kenangan. Lebih besar, cinta adalah dia dan kamu. Interaksi. Perkembangan dua manusia yang terpantau agar tetap harmonis. Kerana cinta pun hidup dan bukan Cuma maskot utk disembah sujud.

Dia, yang tak pernah menyimpan gambar rupamu, pasti tidak tahu apa rasanya menatap gambar kekasih..membayangkan rasa sentuh dari helai rambut, rasa hangat tubuh yang kamu hafal betul suhunya.

Dan kamu hanya boleh berkonsi kesedihan itu, ketidak relaan itu, kelemahan itu, dengan nyamuk2 yang putus asa, dengan malam yg menunggu pagi…

Sampai pada halaman kedua suratmu, kamu yakin dia akan faham, atau setidak2nya setengah faham. Sebahagian dari kamu yang merasa bertanggungjawab atas semua yang sudah kalian bayar demi mengalami perjalanan sedasyat itu. Dirimu yang kecil, tapi keras kepala, memilih utk tidak ikut pergi bersama yang lain, menetap utk menemani sejarah.

Mungkin, suatu saat apabila sekelumit dirimu itu mulai kesepian dan bosan, ia akan berteriak ingin pulang. Dan kamu akan menjemputnya lalu membiarkan sejarah membentengi dirinya dengan tembok tebal yang tak lagi boleh ditembus. Atau mungkin, ada suatu keajaiban mampu menguak kekeruhan ini, jadilah ia seperti kompas, bintang selatan…yg menunjukkan jalan pulang bagi hatimu utk akhirnya menemuiku.

Aku, yg merasakan apa yg kamu rasa. Yang ingin utk mengalami. Aku yang telah menuliskan surat2 cinta padamu. Surat2 yang tak pernah sampai.

Tuesday, October 16, 2007

this what we really called "Malaysia Boleh"

Liew Seng Tat's double win of the New Currents Award and the KNN Audience Award at PIFF with Flower in the Pocket tends to overshadow the substantial Malaysian presence there this year.
PIFF's Special Programs in Focus had 3 sections:
1. Three Colors of New Malaysian Cinema
2. Remapping of New Asian Auteur Cinema 3: Dariush Mehrjui
3. Edward Yang: The Memory of Taipei.
In the Malaysian section, apart from Flower in the Pocket which was in competition for the New Currents Award, 8 other films were shown:
5 features:
Mukhsin (Yasmin Ahmad)
Apa Khabar Orang Kampung (Amir Muhammad)
Waiting for Love (James Lee; world premiere)
Dancing Bells (Deepak Menon)
Cinta (Kabir Bhatia)
...and 3 short films (all world premieres):
1. As I Lay Dying (Ho Yuhang)
2. Nobody's Girlfriend (Tan Chui Mui)
3. Blue Roof (Woo Ming Jin)
Yasmin, Yuhang, James & Seng Tat and myself were present at PIFF as festival guests.
PIFF also co-hosted with Pusan National University a seminar on Three Colors of New Malaysian Cinema at which the Malaysian panelists (James, Yuhang, Yasmin, Seng Tat and myself) spoke on various aspects of the indie scene. PIFF also published a nice booklet with nice pics titled (what else) Three Colors of New Malaysian Cinema, with essays by Hassan Muthalib, Khoo Gaik Cheng & myself.
We also sponsored a Malaysian party on night of Sunday 7 Oct! Unfortunately, the rain prevented the full complement of guests from attending, after a leaking roof at the original venue, the PIFF Pavilion, forced us to move to Monaco Bar & Restaurant. Variety's daily paper reported in its Pusan parties round-up: "Throughout the night, rumors of what was happening in the Malaysian party trickled out, the most consistent one being that the best sushi in town was served there". Yeah, the food was nice, but then there were at least 3 other parties that night, so people were spoilt for choice.
Despite the inclement weather, spirits were not dampened, and it was gratifying to welcome supporters of the new Malaysian cinema (friends, fans, programmers, journalists, scholars, festival directors) as guests, including festival warrior Kim Dong-ho and Asian Film Market director Park Kwang-su. We were honoured and humbled by their presence.
There never was weather like this before at PIFF. Opening night in the huge Outdoor Theater at the Yachting Center looked set to be a disaster, but remarkably guests brave enough to venture to the seats in the rain found packets containing plastic raincoats there ready to shield them from the intermittent rain that plagued the night's proceedings.
The party was listed in the events list as being hosted by the Malaysian Embassy. Not true. There was no official Malaysian involvement in any part of the program at all - no press, no sponsorship, nothing.
PIFF's Special Focus aims to showcase new Asian indie cinema every year. When it focused on Indonesia a few years ago, the Indonesian Embassy hosted a reception. It did so even this year although there was only a couple of Indonesian films in the program. Our party was sponsored by kind souls Yasmin and Pete Teo and friends, and Kelab Seni Filem. PIFF paid for the rental of the alternative venue (Monaco) - a cool 2,000,000 won.
Pete Teo was supposed to perform at the PIFF Village next to PIFF Pavilion one hour before the Malaysian party. He too got washed out. But no matter; Pete had had his moment of glory when he was introduced as an actor on 3 gigantic screens and walked the red carpet on the opening night in full glare of the bright lights and a crowd of thousands in the Outdoor Theater.
Korean audiences went gaga over our films. They're certainly some of the most serious, devoted and intelligent cinema audiences in the world. Yuhang and James already have fan followings at Pusan. To them this year were added Yasmin's and Seng Tat's. Signing fan autographs must now be a bore for Yasmin, but Seng Tat was elated by the experience.
Seng Tat's win is a great (and perhaps unprecedented) encore for Malaysian cinema. Mui won the same award last year with Love Conquers All (shared with Yang Heng's Betelnut (China)). Although initial post-screening feedback was favourable for Flower in the Pocket, we thought strong vibes for Thailand's Wonderful Town (dir Aditya Assarat) indicated a convincing victory. Almost everyone we met was singing its praises. As it turned out, Seng Tat swept the field by winning both the New Currents Award (USD30,000) as well as the KNN Audience Award (USD20,000, given by the KNN Cultural Foundation to the most popular film in the New Currents section). Astonishingly, it was the top choice of the three titles in the jury vote, over Wonderful Town and Life Track (dir Jin Guang Hao, China/Korea). (The jury deliberated for 5 hours, according to inside info provided by Tony Rayns.) According to an AFP report posted by Amir Muhammad, jury head Dariush Mehrjui said, "We had great difficulty finding the winners, even though there were three to find. Luckily things did not get violent in the jury room but we had long debates". Obviously new-fangled cinema did not go down well for some of them (perhaps Dariush Mehrjui, veteran Iranian director?). Perhaps younger members of the jury won the day for Seng Tat - like Nan Yu (China's award-winning actress who starred in Lunar Eclipse and this year's Berlinale Golden Bear winner Tuya's Marriage (both directed by Wang Quan An), and Cristian Mungiu (Romanian director of this year's Palme d'Or winner 4 months, 3 Weeks and 2 Days).
Flower was funded by Tan Chui Mui's 2006 New Currents prize money. In true Malaysian indie spirit, Seng Tat said his money would fund Mui's next film.
There were many more Malaysians present at PIFF this year -
Mahyidin Mustakim & Bala (Finas) for AFCNet meeting
Kamil & Ismal (MDeC) for AFCNet meeting, who again kindly provided space at the market for our filmmakers to put up promo materials
Michael Chuah & Winnie (promoting their film Seed of Darkness)
Zahrin & Norman (KL Int Film Festival)
Zarina Abdullah & Ummi Khaltoum Abdullah (team from "Chermin")
Actress Deanna Yusof
Irwan, Vignes & Liang Huei (students at Korean National Univ of Arts)
Abdul Mutalib Awang (Dir of the Malaysian Tourism Promotion Bd, Seoul)
Darryl (this year's sole PIFF Asian Film Academy candidate from Malaysia)
- yes, a very large Malaysian presence at Pusan. Would that there was more unity of purpose and action.

wong tuck cheong

Thursday, August 16, 2007

lama menyepi?...ku..ku..ku dari kejauhan

pastinya sebab malas..

....kenapa tak berkongsi coretan...?????

"mereput"..(kita belajar kimia tentang proses pereputan-sengaja mengelarkan diri ini haiwan@tumbuhan..)

aktiviti sepanjang musim cuti panas sekolah yang tak membawa pulangan duit melainkan kegembiraan, letih dan makan percuma..

ekstra ciput bersama director short sebelum ni(The Villians) satu indipenden feature..scene konon2 parti malam filem festival..

tgh prepare graduation show budak tari Korean - gua handle bahagian visual@camera..

tgh buat shortlist graduation project tuk short budak broadcast China - shoot pakai HD kot..gua handle camera

gua lama lagi grad sih!..cis

tolong cameo tuk muzik video DJ indipenden - director dia muda lagi, tua dalam 2 tahun umur gua..work dah sampai Cannes.. DJ tu cool gak..mula2 main heavy metal..tukar punya tukar..la ni one man band..shoot hunjung minggu ni..gaya ala2 Micheal Gondry..

belajar bahasa korea level 3 hari2 sampai cuti musim panas habis 28 ni..

wallet hilang..tak ada IC sampai skrg(IC digelar Alien Card kat sini..tuk pendatang..keji tak?)


*oh ya..kalau di sini..pasti tak ada masalah "negaraku"..sebab di sini hanya ada "negara kami"...contoh bila berbicara..kita pakai "isteri saya"..di sini jadi "isteri kami"...segalanya kami(bank kami..keluarga kami..rumah kami)...pelik tapi benar..itu yang terjadi bila diterjemah secara literal..

jumpa takashi miike..yg buat audition, ichi the killer....berapa malam tak tidor..gembira punya pasal...

ok..selamat!

Monday, May 14, 2007

hidup kadangkala lakonan...

http://www.indieforum.co.kr/bbs/board.php?bo_table=movie&wr_id=22
sila copy dan tampal sebab saya tak pandai nak buat link automatik..terima kasih.

ni filem yg termenyibuk berlakon..maaf maklumat semua dalam korea..
aku pun tak berapa paham apa diorang tulis..

sabtu lepas 12 Mei..gi tengok tayangan...yang datang, aku ajak che gubard(gerak) & vignes(DOP aku) - malaysia, pimpaka wartawan thailand..jessica makcik human right filipina dan bono India. Banyak gak orang yang tergelak..aku doakan filem ni pergi jauh..boleh aku tumpang..hehehe..

cerita dia bercorak spageti vampire(aku punya istilah)..disampaikan dalam 2 act.
act pertama ala2 dokumentari..perkenalkan karakter...semua karakter(4 orang) aku sbg. osama - malaysia, guanse sbg. guanse - vietnam, ziyar sbg. momo - myanmar, syakir sbg. tona - bangladesh. ada inter cut stock footage..ada caption.. sedikit komidi.


act kedua..
waktu kami berempat tgh di pub, time perlawanan korea dan perancis, orang-orang korea bertukar jadi vampire..makan orang..ganas2..guanse dan momo mati kena kunyah dek vampire..aku dan momo terselamat dalam kejar mengejar yang menghiburkan..

ending tak kata menang atau kalah..hanya memaparkan..aku dan momo berjalan di Gangwhamun, kereta senua di padamkan melalui kesan khas..tatkala vampire korea lari menyorok diri waktu fajar menyinsing..

dirakam menggunakan panasonic P2..durasi lebih kurang 30 min. filem ni merupakan projek akhir pelajar master yg merupakan bekas filem kritik/filem review majalah legendary KINO(akhir dekad 90-an, dah tak ada majalah ni...dia punya kepentingan macam majalah cahiers du cinema perancis untuk orang korea)
best gak tgk diri sendiri di layar lebar..pengalaman yang macam mustahil dah nak dapat..hehehe..

*filem gua (video aja sebenarnya) tgh editing..mimpi jugak tayang kat panggung...tapi yang penting habiskan editing dulu..hehehe

* oh ya..jumpa pengarah indie korea yg bercakap tentang pengarah Zai Kuning, malaysia..aku pun tgh checkout background pengarah ni..sebab dengar2 summer ni ada projek nak shoot kat singapura..prijek koloborasi..boleh menyelit sanan sini pun cara..(cis opportunis betul!)
sekian!

Thursday, May 03, 2007

wajar?

안녕하세요.



내일 오후 3시부터 4시까지 성교육이 있습니다.

꼭 참석해주세요.



Special Education Series for AMA students



First Education Series



"Education on Sexuality"



- English teaching Education

- Date: 5. 4(Friday, tomorrow)

- Time: 3:00~4:00 (1 hour only)

- Place : New Film School Room #139



*Class absense document is prepared.



내일 봅시다. 꼭 오세요.

좋은 하루 되세요.



입학교류팀 정진임 드림

Tuesday, March 27, 2007

perlawanan filem...(sedikit tentang festival)



Bermula di Venice sekitar tahun 1930'an pada era Mussolini. Ianya merupakan hiburan mewah untuk golongan atasan dan hanya sebuah filem ditayangkan dalam sehari. Lepas menonton, mereka akan bersosial dan membicarakan filem yang dilihat. Waktu itu tidak ramai orang yang mampu melancong, biarpun kaya. Maka mereka pun melanconglah menerusi medium filem. Kemudian lahir pula Cannes, Berlin, Moscow (bukan tertib sebenar) dll.
Memandangkan pensyarah saya orang Jerman dan bawa pula seorang kawan German(tak sempat nak catat..tapi bukan Wim Wanders), seketeriat Festival Filem Berlin(bahagian menemukan filem-filem untuk dijemput masuk festival); dah sah perbincangan lebih terarah kepada Festival Filem Berlin khususnya dan lain-lain festival amnya.

Festival Filem Berlin diasaskan oleh warga Amerika, 1951. Diadakan pada musim panas(akhir Jun hingga awal Julai) setiap tahun untuk mempromosikan budaya dan kefahaman tentang budaya. Selang beberapa tahun kemudian, warga Jerman mengambil alih sendiri pengurusan festival dan juga agenda distribusi. Meremang bulu roma saya saat mamat Jerman ni sebut nama Amir Muhammad, Yasmin dan Tan Chui Mui. Satu nikmat pada saya penggemar filem warga Malaysia yang mungkin sama nikmatnya dengan orang Muslim yamg dengar azan.

Festival merupakan tempat berkomunikasi, beriadah, bergumbira ; maka tidak hairanlah En. Truffaut, En. Godard dan rakan-rakan gelombang baru mengganggu kelansungan Festival Filem Cannes 1968. Sebabnya adalah kerna tika itu, sosio-politik Perancis tengah tegang dan pembikin filem yang sentiasa berceritakan aspek kemanusiaan harus ada bersama-sama manusia di jalanan. Maka komunikasi warga bawah wajar diteliti untuk seketika. Lanjutan daripada itu, muncullah kategori Director Fourtnight di Cannes.

Rakyat Malaysia menolak filem mereka sendiri?..tidak mengapa.. Festival Filem Berlin juga kadangkala menolak filem-filem Jerman yang menang Oskar. Kim-ki Duk dan Hoo-sang Soo juga lebih disanjung oleh orang luar berbanding rakyat Korea sendiri. Maka fenomena ini agak normal bagi filem2 yang dianggap membuka pekung di dada. Dah pekung..tentulah orang tempatan nak selindung dan orang luar yang lain konsep bau pekung gembira dengan menadahkan nyiru. Pokoknya soal estetika individu, maka beranaklah istilah seperti "festival nyamuk" dan seumpamanya. Tak ada yang betul dan tak ada yang salah. Yang menariknya, al-kisah di Malaysia sama seperti di Jerman...individu yang ribut menuding aspek bobrok beberapa scene daripada keseluruhan filem; rata-rata tak menonton filem.

Sebagai kesimpulan(kesimpulan saya), setiap festival ada objektif. Takda festival yang nak akan rugi. Cara perlaksaannya pun berbeza. Juadah rohani dan jiwa juga berbeza. Siapa yang tak pernah pergi filem festival, tanamkan keazaman untuk bertandang mana-mana festival terkemuka. Mungkin sebagai sukarelawan, pembikin filem, sebagai ahli perniagaan mahupun sebagai penonton...banyak faedahnya. tapi kalau asyik pandang negatif filem...tak dapat nak tolong.

Nak lebih lagi jenguklah wikipedia. Maklumat tentang bengkel-bengkel pendek tiap festival juga boleh didapati. Manalah tahu, peluang anda adalah seperti si sabut..bakal timbul di permukaan mana-mana festival nyamuk terkemuka.

..marilah tonton filem Malaysia di panggung wayang(tak kisah nukilan sutradara manapun) dan bukan hanya tunggu kemunculannya di kaca tv musim raya mahupun beli dvd(yang rata-rata tak asli sebab yang asli punya mahal). Dah tonton dua tiga kali di pawagam, kalau nak beli dvd yang tak ori tu, kira halallah.

*Teruja dengan aktivis perfileman di Korea(kuli, pengarah, produser dan penggemar) yang turun berpiket di jalanan menentang hegemoni Hollywood.

Andaikata mamat Jerman ni tipu saya, maka saya pula menipulah anda semua..
wassalam

Friday, March 23, 2007

Ayuh Jack... bikin filem ! (walau pun hanya angan-angan, ianya tetap indah)



sehari selembar benang...

cinematic success is not necessarily the result of good brain work, but of a harmony of existing elements in ourself that we may not have ever been consious of: a fortunate fusion of subject and our deeper feeling, an accidental coincidence of our own pre occupation at a certain moment of life and the public.

Definasi bijak susah dan subjektif, memang ada ujikaji yang menentukan tingkat kecerdasan IQ individu. Tapi perbandingan antara individu tidak praktikal. Ya untuk masuk universiti perlu lulus ujian, tetapi punca kegagalan tidak boleh dilihat hanya atas dasar kebodohan semata. Jikapun bodah itu ada dalam diri, kita masih punya elemen-elemen lain. misalkata bodoh+sombong, bodoh tapi terguris bila kena seranah, bodoh tapi hormat orang tua, bodoh tapi hensem. Nah segala macam jenis bodoh di campur elemen-elemen lain lagi.

Mengapa saya berbicara tentang kebodohan?..kerana sang bodoh juga punya mimpi.

Kembali kepada kata-kata En. Francois Truffaut di atas, kepada sesiapa yang merasa dirinya tidak pandai(kita dalam satu kapal) dan masih bercita-cita untuk jadi pengarah filem... teruskan.

Ayuh Jack bikin filem!

*Kepada individu yang tak berhasrat nak jadi pengarah filem dan ditakdirkan membaca blog ni, boleh disesuaikan mengikut citarasa masing-masing. Saya tak paksa agar semua orang buat filem. Nantinya terlebih kuah daripada sudu, akibat banyak sangatlah pulak filem-filem yang diterbitkan(tapi, bagus jugak meriah industri..maksud saya industri dalam ertikata sebenar).

*gambar di atas gambar rembat!
wassalam